דעה: רוחות של שינוי


פורסם ב 17/06/2012 ע"י תומר שטרקר

עם כניסת המפעילים הוירטואלים והתעוררות של משתמש האנדרואיד הישראלי נוכחנו לראות בחצי שנה האחרונה התחזקות רצינית שמגובה בעיקר בחוקים אשר נועדו להגן על המשתמשים מפני הטייקונים שהיו רגילים להכתיב את חוקי המשחק.

מהנסיון העצוב שלנו, חברות הסלולר הותיקות תמיד ידעו למצוא למצוא דרך לעקוף או לשבש את התקנות על מנת לממש את הפוטנציאל הכספי התמון בכיסו של הלקוח, או כפי שהן נוהגות לומר: "כיבוי שרפות".

הפעם המקרה הינו שונה לחלוטין ואנו ניצבים בפני שינויים טובים ורעים כאחד אל מול מציאות סלולרית חדשה בישראל.

אז למה התכוונתי כשכתבתי על התעוררות של משתמש האנדרואיד הישראלי?

מכשיר האנדרואיד הראשון ששווק בארץ היה HTC magic ואחריו הגיעו עוד מספר מכשירים בכל מני רשתות עד אשר שווק מכשיר ה-Galaxy S אשר יצר את הפריצה המיוחלת בתור המתחרה למכשיר ה- iphone3GS ששווק בקדחנות בארצנו.

הרוב המוחלט של משתמשי האנדרואיד בישראל בזמנו לא היו מודעים ליכולות המערכת ההפעלה ולשפע שהיא מציעה, דבר אשר נתן לחברות הסלולר את האפשרות להתעלם לחלוטין מנושא עדכוני הגרסאות של המכשירים – בכך נוצר הרושם כי המשתמש הישראלי לא מעוניין בכך.

בפני המשתמש המתקדם הישראלי היתה את האפשרות לבצע עדכוני גרסא באופן עצמאי כאשר עינינו נשאו אל מעבר לים, שם המפעילות היו מתחרות מי תוציא את עדכון הגרסא ראשונה בצורה הטובה ביותר.

מספר מועט של חודשים לפני ששווק ה- Galaxy S2 חברת אורנג' שחררה עדכון גרסא למכשיר ה-S1 מ- Froyo ל- Gingerbread והשינוי החל להיות מורגש.

ניתן אפילו לראות עדות לכך בפורום הפורטל בנוסף לרום ישראלי פופולרי מאד שנחשף בפורטל, Pilot X.

יחד עם השקת ה- Galaxy S2 הופיעו מכשירים נוספים כגון ה- Arc ונראה כי מגוון המכשירים בחברות הסלולר מתמקד בעיקר במכשירים מבוססי פלטפורמת האנדרואיד ופחות Feature phones ומכשירים מבוססי סימביאן וכן עלתה גם המודעות לעדכוני הגרסא אך לא היה מי שיענה לביקוש.

"תופעה" נוספת שצצה באותה תקופה היתה התעצמות החנויות הפרטיות אשר זכו לפופולריות רבה הודות למחירים השפויים (בניגוד לחברות הסלולר) והן בעקבות חוק ניתוק זיקה אשר חייב את חברות הסלולר לתת זיכויים למכשירים שנקנו בחנויות בהתאם למדרגות שימוש ועלויות המכשירים.

היבואניות הרשמיות הבינו כי השינוי רע מאד לעסקים ואף נקטו באמצעים אשר שיבשו את זמינות המכשירים בחנויות הפרטיות לטוב ולרע.

באמצע שנה שעברה חברת סאני, יבואנית סמסונג, פעלה נגד טבחי הרום pilotX אשר מנעה את הפצתו בטענה של הפרת זכויות יוצרים, דבר אשר הגיע לכותרות ובכך נתן לנו תמונה רחבה יותר של שוק האנדרואיד וכמיהה לעדכוני הגרסא בקרב הציבור הישראלי.

למרבה האירוניה הכפולה היתה זו סאני שהבינה את משמעות עדכוני הגרסא ואף יצאה בהכרזה כי תהיה הראשונה בעולם לעדכן את מכשיר הגלקסי S2, אך למעשה היתה בין האחרונות בעולם לספק את הגרסא (שוב, אני רק מספק עובדות לא תירוצים..).

שיטת המצליח הפכה לכאוס מוחלט

אם עד היום שילמנו מחירים מופקעים עבור חבילות fix (מחיר קבוע מראש) או מסלולי עם תעריפים קבועים לפי כל מני קריטריונים שכביכול מותאמות ללקוחות, כל זה בניסיון לקבל החזרים גבוהים על המכשירים שנקנו במחיר מופקע גם ככה יצרה את הלקוח הישראלי שמאיים בכל שיחה עם נציג שירות להתנייד לחברה אחרת.

עכשיו, כאשר האיומים הפכו למעשים, נהירת עשרות אלפי משתמשים אל המפעילות הוירטואליות הכתה קשות במפיעלות הסלולר וטרפה מחדש את הקלפים.

חברות הסלולר הותיקות מתמודדות היום עם מציאות קשה מאד מבחינתם כיוון שהשוק הישראלי הכריז: All in!

החבילה העיקרית שמשווקת היום בכל החברות הינה חבילת ללא הגבלה במחיר קבוע, שיחות-הודעות ללא הגבלה כאשר המשחק הינו על נפח ומהירות חבילות הגלישה והשיחות לחו"ל.

עם כל ההמולה וההתרגשות סביב התשלומים הנמוכים נוצרת בעיה רצינית מאד שמבחינתי ומבחינת כל עסק אפשרי יכולה להעלים את החיוך מהפנים באותה מהירות, העדר השירות.

אני לא מדבר על המפעילות הוירטואליות שכלל לא העמידו מערך שירות ללקוחות מתאים, דבר שגרם להרבה מאד ריקושטים לאלו שלא המתינו ורצו לסגור את החשבון עם חברת הסלולר הקודמת שלהם.

חברות הסלולר הותיקות מתמודדות עם עומס רב של לקוחות במוקדי השירות ובמרכזי השירות והדבר נראה כמו סדנת עצבים כושלת הן של הנציגים והן של הלקוח הישראלי (לא מחזה נעים בכלל..).

דבר נוסף שהתרחש ממש לאחרונה הינו ירידת מחירי המכשירים בחברות הסלולר (עדיין לא נמוך מספיק לדעתי לעומת החנויות), כתוצאה מכך, למי שלא קרא בין השורות, חבילות הללא הגבלה הינם חבילות עירומות לחלוטין.

הכוונה היא שאין יותר ביטוחים, שירותי תוכן  או שירותי תיקונים שכלולים בחבילות, היום כל דבר הינו תוספת שיש לרכוש בעלות חודשית מסויימת – המשמעות? אם אין לכם אחריות יצרן (גם היא מוגבלת) על המכשיר, התיקון במרכזי השירות יעלה לכם כסף!

אז מה בעצם עשינו פה?

תחרות הינה דבר בריא ותהפוכות כאלו נוטות להתאזן בסופו של דבר, אך דבר אחד עקרוני השתנה מאד – התפיסה שלנו לגבי עולם הסלולר.

חלקנו מכירים טוב את העיקרון אך הדבר חייב להאמר, אין קשר בין המכשיר הסלולרי  לבין ספקית התקשורת שלכם!

אם עד היום הציעו לכם חבילות המשלבות מכשירים מסובסדים עם חבילות עשירות בפיצ'פקעס הרי שהמציאות יצרה הפרדת רשויות מבחינת מכשירים וספקי שירות וחשוב מאד לקרוא את החוזים לפני החתימה ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו.

כאשר מדברים עם נציג שירות (בחברות הוירטואליות יקימו מערכי שירות בסופו של דבר..) חשוב מאד לברר את הדברים הבאים:

1. תמיד תבררו מה המחיר הסופי של החשבונית כולל מע"מ גם אם אתם חברה ומקבלים החזרים על המע"מ, תרדו לרמת השקל.

2.הנושא חבילות הגלישה הינו הנושא הבעייתי ביותר מבחינת נציגי השירות כיוון שרובם לא מבינים כל כך מה הם מוכרים ויוצא שהם אומרים את הדברים הלא נכונים, לכן חשוב לברר את שני הסעיפים הבאים:

נפח חבילת הגלישה – כל חבילת גלישה סלולרית מוגבלת בנפח גלישה, כלומר כמה מידע עובר במכשיר בזמן הגלישה הסלולרית בין אם מדובר בגלישה דרך הדפדפן או שימוש באפליקציות שדורשות חיבור אינטרנט.בנושא הזה חשוב מאד לציין כי במכשירי אנדואיד מתבצעים פעולות שדורשות חיבור אינטרנט מאחורי הקלעים, בחלק מהמקרים לא תדעו שזה קרה, אל תדאגה, ברוב המוחלט של המקרים מדובר בנפח די קטן אבל תמיד כדאי לבדוק את מצב החבילה שלכם.

מהירות הגלישה – הידועה גם כעקב אכילס של שירותי הסלולר, מהירות הגלישה לא קשורה לנפח הגלישה (למעט צירופים שנקבעו ע"י מחלקות השיווק, ללא שום קשר ליכולות טכנולוגיות) וחברות הסלולר משחקות משחק מלוכלך מאד בנושא הזה.

כל החברות טוענות להיות בעלות מהירויות גלישה וגבוהות ואכן הרשתות מסוגלות לספק את המהירויות אך משחק מילים ברמה של כיתה א' גורם לחברות הסלולר לצאת מאד בזול מן ההתחייבויות שלהם.כאשר לקוח מצטרף לחבילה של X מגה ביט (לא בייט!) לשניה, הלקוח בטוח שהוא גולש במהירות X (כמו באינטרנט הביתי) אך במעמד המכירה נאמר כי המהירות הינה עד מהירות X וכי הדבר תלוי בפריסת האנטנות, מספר המשתמשים המחוברים לאותה אנטנה, איכות המכשיר, איכות הסים וכו'.

כפי שאתם יכולים לנחש, לא תמיד תקבלו תמורה מלאה לכספכם והשיקול של עד כמה רחוק אתם מוכנים לקחת את המאבק הזה מול חברת הסלולר הינו שלכם בלבד (אם החלטתם שכן, תכירו לכל חברה ישנה מחלקת ההנדסה, הנציגים מעבירים אליהם פניות ומקבלים את תשובתם לאחר זמן סבב קבוע, הנציג חוזר אליכם עם התשובה ובתקווה גם הפתרון).

לצערי המציאות מתארת תמונה די עגומה שכולנו גולשים בשעות היום פחות או יותר על מהירויות שנעות בין מגהביט וחצי ל3 מגהביט בממוצע ובשעות הערב והלילה יורד העומס והמהירות עולה (אולי בגלל שרובנו מתחברים ל-wifi המהיר והטוב בבית)

3. החוזה – החוזה לרוב מכיל המון תוכן שלעיתים אינו רלוונטי לתוכנית שלכם, אך בין השורות מסתתרות להן אנקדוטות שאפילו נציגי השירות לא מודעים להן והסיבה היא ברורה, הגנה משפטית.לעיתים ישנן סתירות בין החוזים למה שהנציגים מבטיחים לכם, דברים אלו לרוב לא נעשים בזדון אך טעויות רבות קורות      וחשוב להבין כי ישנו סעיף בחוזה שמציין כי כל סתירה בין הנאמר במעמד המכירה לבין הכתוב בחוזה יתן תוקף למה שנכתב בחוזה.

4. רכישת מכשיר – בין אם זה מחנות או מחברת סלולר מומלץ תמיד תשאול את כל השאלות האפשריות ולא להתפשר על התשובות, שאלות כגון: "מה נכלל באחריות יצרן?" (אחריות יצרן זו אחריות קבוע שיש לכל מכשיר סלולרי ותוקפה שנה מיום רכישת המוצר).

מה קורה כאשר נשבר המסך? מי מתקן ומה העלות? – גם בחברות הסלולר, למי שאין אחריות יצרן או סוג של שירות תיקונים ישלם עבור תיקון המכשיר ויתכן גם על הבדיקה של המכשיר.

השורה התחתונה היא שמהיום אתם עושים ודאגים להכל, אל תתנו לאף אחד להגיד לכם שהכל בסדר מבלי שעברתם על הפרטים – האחריות בסופו של דבר היא כולה שלכם.

ועוד זריקת עידוד קטנה לשוק

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום רפורמה חדשה שמטרתה פשוטה: לפתוח את ענף ייבוא המכשירים בארץ על מנת ליצור תחרות בשוק שתביא להורדת מחירים והגדלת מגוון המכשירים שמיובאים לארץ.

צעד זה הוא המשמעותי ביותר בתחום מכשירי הסלולר היות ועד היום היינו תלויים רק ביבואן רשמי אחד לכל יצרן כאשר אותם יבואנים נלחמו ביבוא המקביל על מנת לשמור על סטטוס המונופול לו זכו במשך שנים רבות.

אין ספק שנושבות רוחות של שינוי וצחנת התאגידים מתפזרת לה ממרחב הנשימה של הצרכן הישראלי בתחום הסלולר, אם נתמיד במגמה יתכן והיא גם לא תשוב.

FacebookTwitterGoogle+EmailPinterestWhatsAppLinkedInשתפו אותי

מנהל פרוייקטי תוכנה, גיימר, אוהב ג'דגטים, sci-fi, אוהב כל מה שקשור לאנדרואיד ולמכשירי סלולר. אהה כן, גם מנהל הפורטל :)

8 Comments

  1. adish85@gmail.com
    17/06/2012 בשעה 20:19

    כתבה בלי פואנטה, מה שקרה בחודשים האחרונים עשה רק טוב.

  2. IDA
    18/06/2012 בשעה 01:38

    ?

  3. shaharsabag
    18/06/2012 בשעה 04:36

    כתבה עיניינית ומאירה מאוד, היה נעים לקרוא את זה…

  4. shtarker
    18/06/2012 בשעה 10:32

    adish85, אין ספק שנעשה פה טוב אבל כרגע אנשים נעולים על לשלם כמה שפחות מבלי להבין מה השינויים שנעשים פה.
    כשחברות הסלולר מקצצות את צפי ההכנסות שלהן כפי שקורה עכשיו, הן מחוייבות לעשות שינויים שבדרך כלל יבואו על חשבון השירות אליו אנחנו רגילים.
    אם חשבת שהשירות בחברות הסלולר היה איטי, מסורבל ולא יעיל הרי שעכשיו זה יהיה גרוע יותר.
    ישנם הרבה מאד אנשים שעברו להוט וגולן טלקום וסובלים מאיכויות שיחה וגלישה ירודות עד שלא משתלם להם לשם 99 או 89 שקל עבור מכשיר טלפון שלא עובד.
    מה שקורה כרגע זה מעולה אבל אסור לנו להגיע למצב שאנחנו נמצא את עצמנו משלמים עוד 200 שקל מרצון רק כדי שנוכל לקבל חזרה את האיכויות שהתרגלנו אליהם.
    חברות הסלולר מחזיקות אנשי שיווק מהמעלה הראשונה, הם בקלות יוכלו להנהיג שיטת מעמדות למשתמשי סלולר, חבילות זולות מאד עם מהירויות נמוכות ותעדוף נמוך באנטנות לעומת לקוחות שישלמו את האקסטרה כדי לקבל שירות מהיר וטוב.
    תסלח לי שאני לא שותף להתלהבות של המחירים בידיעה שמבחינה שירותית וטכנולוגית (מהירויות גלישה) אנחנו הולכים אחורה..

  5. itaimo
    19/06/2012 בשעה 14:49

    גולן והוט משתמשות בתשתית של סלקום ופלאפון במקומות שהן עדיין לא פרסו אנטנות, כך שהקליטה היא אותו הדבר, לא שמעתי על בעיות מיוחדות שאין גם בחברות הוותיקות.

    לדעתי השירות של גולן הוא הטוב ביותר. אם אפשר לעשות את הכל לבד בקלות דרך האינטרנט בשביל מה צריך להתייבש בשביל לדבר עם נציג השירות שהוא בעצם איש מכירות שצריך לעמוד ביעדים של מכירות ובונוסים ומנסה לעבוד על הלקוחות ולדחוף להם דברים שהם לא צריכים.
    אם הנציג יכול ללחוץ ולתקתק משהו במחשב, אין סיבה שגם הלקוח לא יוכל לעשות את הרוב לבד.
    גם ככה רוב הפניות לחברות הסלולר הן בעניין החשבוניות הלא מובנות שלהן ועל טעויות בחישוב ובירור של מסלולים. בגולן יש רק שני מסלולים, אז אין איפה לטעות ולהתבלבל.

  6. zelahit
    19/06/2012 בשעה 21:55

    בהחלט מבורך שהכניסו עוד מתחרים לשוק וירדו המחירים. הכל כמובן בזכות שר התקשרות משה כחלון

  7. shahar0592
    23/06/2012 בשעה 22:14

    משה כחלון נתן לנו מתנה!
    פתח את השוק הישראלי המקובע לחברות חדשות, HOT וגולן עבדו קשה כדי לכבל את האישור להתקיים, כאשר גולן היא אלטרנטיבה מעלה לחברי פרטנר (אורנג') וסלקום ו-HOT אלטרנטיבה מצויינת לבעלי מירס ופלאפון (כשמירס היא HOT ^^).

    אחרי חקר שביצעתי בנושא הגעתי למספר מסקנות:
    1. גולן חברה אמינה ויציבה מעוד!
    א. הבעיה הגדולה שלהם היא חוסר סדר וחוסר מוכנות.
    ב. אין מספיק פרטים ללקוח המתקדם, לדוגמה מהירות לאחר הפחתה, לא משנה כמה ביקשתי אינפורציה תמיד אותה התשובה זה תלויי בהמון גורמים ואין לנו היכולת לתת לך הבטחה מדוייקת.
    ג. ניתוקים לאחר 60 דקות שיחה, יש שיראו את זה בעין חיובית למשל נרדמתי על הסלולרי עם חברה שלי. אבל כבעל עסק יש הרבה תלנות מה אני צריך לחזר עליהם אחרי שעה..
    ד. אנחנו כחודש לאחר ההקמה שלהם והם עדיין בשוק מקמות המתחברים.
    ה. דבר טוב שכרי לדעת הוא תמיכה בדור שני!

    2. HOT מציעה דברים מדהימים אבל כדי לקרוא לעומק את החוזה.
    א. הפחתה למהירות של 512-1.4 מגה ביט (כאשר זה תלוי במיקום שלך וברמת הקליטה שלך).
    ב. בגלל שהוט ומירס הן אותה החברה אני ראיתי הרבה תלונות על איכול השיחה.
    ג. תבדקו את המכשיר שלכם! הדרישה היא כזו בתדר גבוהה 2100 (סטנדרטי) אבל בתדר נמוך: 850!!! חובה לבדוק תמיכה במכשיר!
    ד. אין תמיכה בדור שני!
    ה. כנגד גולן הוט היו מוכנים ונתנו שירות מהיר יחסית לנגדת ההמון, כאשר גם כאן יש בעית עומס.

    מקווה שעזרתי ^^

  8. mayaberkoviz
    24/06/2012 בשעה 01:19

    גם אני לא שותפה לחגיגה, אני משלמת 220 שקלים על חבילה כוללת (כן, זאת שאתם משלמים עליה 89 ש"ח..) אבל אני נהנת משיחה נקייה (לא כמו בגולן המקרטעת), מגלישה ללא הגבלה, כשהירידה במהירות מתבצעת רק לאחר שימוש ב15 ג'יגה של תעבורה! (בגולן, למשל, זה קורה לאחר 2 ג'יגה).
    ואם חשבת לענות לי "את לא תצליחי לגמור נפח כזה בחודש", צר לי לאכזב אתכם, לפעמים הוא נגמר לי בשבוע..

השאר תגובה